סופרים באמסטרדם

לקנות אוכל זה עניין

לקנות אוכל שאוהבים! לבשל ארוחה טעימה! כמה חשוב להנות מאוכל גם ברילוקיישן לארץ אחרת.

היי ! שמתם.ן לב שזה ממש לא מובן מאליו?
ממש לא פשוט לפעמים לקנות דברים שאוהבים…


הנה לכם סיפור קטן / גדול ובלתי נשכח עבורי –
לפני הרבה שנים, כשאייזנברג ואני רק הגענו להולנד ועבדנו בסכיפהול, הסתובבנו לנו בסופר שבשדה התעופה וממש רצינו לשתות שוקו. ראינו קרטון משקה שעליו כתוב Chocolade vla, ישר נזכרנו בטעם שוקו יטבתה האהוב וקנינו אותו בשמחה.
שניה לפני הלגימה הגדולה ישר מהקרטון (הייתי צמאה ממש), חלפה בראשי המחשבה שקרטון השוקו הזה מרגיש קצת כבד…

הותיקים שבינכם כבר מחזיקים את הבטן מרוב צחוק…כן כן, זה אכן היה מצחיק.
דמיינו את הפרצופים שלנו המצפים לשתות שוקו ובמקום זה נתקע לנו בגרון מעין פודינג סמיך בטעם שוקו.

אוי האכזבה!
מה זה צריך להיות השוקו הזה? 

וכך למדנו מילה חדשה ולמדנו מתוך התנסות משהו על קינוחים הולנדיים – Vla (בעברית "פלה") זהו שם כללי למעין קינוח, "רפרפת" פעם קראו לזה. פודינג בטעם…אני קוראת לזה. בקיצור, שוקו זה לא, למרות שהVla היה בטעם שוקולד.
בהמשך הבנו שהמקרר מלא ב Vla בטעמים שונים- וניל, תות ועוד. אפשר בהחלט להתחבר למוצר הזה בנסיבות אחרות, אבל שוקו זה לא, אז זהירות.
זה היה השיעור הראשון שלנו בטעויות אוכל בהולנד…השיעור הראשון ולא האחרון מן הסתם.

איכס
מטעויות לומדים, נכון?

לכם, הקוראים המגיעים מישראל, בה לשמחתנו הסופרים גדולים ושופעים בכל טוב, במובנים מסוימים, יש מצב שצפויה אכזבה קלה בכניסה לסופרים בהולנד.

הסופרים בארץ מציעים שפע אדיר בשלל מוצרים. שופרסל, יוחננוף, רמי לוי לכל הרשתות האלו יש סניפים גדולים והשפע גדול – יוגורטים, גבינות לבנות, קורנפלקסים ועוד. הסופרים ההולנדים (שבהם אני נתקלתי) הם לרוב ממש לא ענקיים ולפעמים אני מגלה שדווקא את המוצר שאני צריכה אני לא מוצאת. מכירים את התופעה?
ולמה אני לא מוצאת תשאלו ובצדק?
לפעמים המוצר ארוז בצורה שונה (למשל מרק מוכן בשקית, אפונה וגזר קפואים בקרטון, נקניקיות בצנצנת שקופה, פירורי לחם בקרטון פיצפון).
לפעמים אני מופתעת מהמיקום של המוצר שנמצא במקום שלא דמיינתי לחפש (שתיל בזיליקום ליד הגזר, פרחים ליד הנקניק, חטיפים ליד הבירות, אוכל לציפורים ליד הגבינות), או שאין לי מושג איך קוראים למוצר בהולנדית (איך אומרים סוכר? מלח?)  או שהוא פשוט איננו!

לכן, חשבתי לכתוב לכם את הפוסט הזה כפוסט מידע ראשוני מתוך הידע שאני צוברת מאזור אמסטלפיין -אמסטרדם.
הפוסט הזה יכול להיות ממש ארוך שכן, על ענייני אוכל קניות ותזונה אפשר להרחיב עד אין סוף.

לכן, עם הזמן אני מבטיחה לעדכן את הפוסט או לכתוב פוסט המשך אם תעדיפו.

השוואת מחירים

מחירים

כאשר אנחנו בודקים את עלות "סל" הקניות הממוצע שלנו כמשפחה, אנחנו רואים פער חד משמעי בעלות ה"סל" בין הקניות שלנו בישראל לקניות בהולנד.

אפשר לומר שמבחינת הוצאות בסעיף "סופר", הקניות שלנו בהולנד זולות ביותר מ 30% מהקניות בישראל.

בארץ וגם בהולנד אנחנו בוחרים להוזיל את הקניות על ידי בחירה בעיקר בסופרים הזולים. נכון, זה קצת פחות נוח אבל לנו זה מתאים. 
  

קניות בהולנד

קונספט הסופר בהולנד

כדי שמיד תרגישו בבית בכל סופר הולנדי, אספר לכם על כמה דברים ששמתי לב אליהם פה:

בסופרים ההולנדים, גם הקטנים שבינהם מקובל באזור מסויים למכור מוצרים רבים ושונים שאינם קשורים לאוכל – חולצות, מקדחות, ציוד לגינה, חוברות לילדים, שובך לציפורים, ציוד לבית הספר ועוד.
באופן כללי – המוצרים טובים והמחירים סבירים בהחלט. המבחר מתחלף לפי התקופה.

בנוסף למוצרים המתחלפים שציינתי בפסקה הקודמת תמיד, בכל סופר תמצאו את אזור הפרחים ולפעמים גם עציצים קטנים ומקסימים (פעמים רבות זה באזור הקופות) אני נהנית מאוד לבחור לי זר ורדים מדי פעם וכך בעגלה שלי יש לצד הקפואים והלחם גם זר פרחים 🙂

קבלות – בשם צמצום בזבוז הנייר והפגיעה בסביבה, בסופרים בהולנד כמו גם בחנויות רבות ישאלו אתכם את אתם מבקשים קבלה או לא, לפני שיברכו אתכם ב"בוקר/צהריים/ערב טוב". הקבלה לא תודפס אם לא ביקשתם אותה.

שקיות לאריזה– תביאו מהבית או שתרכשו שקיות בקופות.

אפליקציה ואתר – לרשתות שאציין בהמשך, ישנם אתרים מפורטים שמאפשרים לבצע בדיקה לגבי המוצרים ומחיריהם וכן מאפשרים לבצע הזמנה עד הבית. 
אני מודה שלא השתמשתי בשירות הזה אבל אני בהחלט רואה את המשאיות מסתובבות בשכונה ופורקות מצרכים אצל השכנים שלנו מדי פעם.
בנוסף, ישנם מוצרים שונים שניתן לרכוש רק און ליין מאתר הסופר במחירים תחרותיים.

האפליקציה של לידל יומבו ואלברט-היין שימושיות בהחלט ורצוי להוריד אותן לנייד. האפליקציה של דירק פחות שימושית נכון להיום.
העיקרון באפליקציות בגדול הוא שישנם מוצרים שתוכלו לרכוש בהנחה משמעותית (ולפעמים אפילו לקבל מוצרים) רק אם אתם "חברים" במועדון הלקוחות. בחלק מהסניפים באלברט היין ניתן להשתמש בקופות עצמיות וזאת רק אם יש לכם את האפליקציה.
בדירק אמנם יש אפליקציה אך מלבד מתן מידע היא אינה מאפשרת "צבירה" של קניות או הטבות כלשהן.

בלידל אם יש לכם את האפליקציה ועברתם סכום קניות מסויים בחודש, אז הקניה הבאה שלכם היא בהנחה של 5%. אנחנו קונים בעיקר בלידל את המצרכים למשפחה ולכן אנחנו נהנים מהטבה זו, וכמו הולנדים טובים עוקבים אחרי המבצעים…

ברושורים – בהולנד יש לכל סופר ברושור שבועי שאותו תקבלו לתיבת הדואר מדי שבוע (ברושורים כאלה מוציאות גם רשתות של ריהוט, משתלות, פארם וכו'). בברושור תראו מבצעים, מחירים של מוצרים שונים ומוצרים חדשים על המדף, ותתפלאו, יש כאלה כל הזמן.
הסופרים מנסים לחדש ולגוון וכך מדי פעם מכריזים על שבוע שקשור למדינה מסויימת, לחג כזה או אחר, אליפויות, עונות השנה ואז יתמלא הסופר בשלל מצרכים שמותאמים לתקופה הספציפית (עוגיות כתומות וחולצות כתומות לקראת יום המלך וכו').  

הרשתות העיקריות

סופרים באמסטרדם

קיימות כמה רשתות סופרים מובילות שכדאי שתכירו.
לרשתות אלה יש מגוון מוצרים רחב מאוד תחת ה Brand שלהן, לצד מוצרים אחרים.

אלברט היין  Albert Heijn – הרשת הותיקה שהוקמה ב1887 מחנות זעירה שהתפתחה וגדלה מאוד עם השנים.
ישנם 3 גדלים של סניפי הרשת:

סניפי To Go קטנים בתחנות מטרו ובעיר, סניפים בינוניים שפזורים בכל עיר וסניפים ממש גדולים XL. באופן כללי רשת זו בעלת אין ספור סניפים, יש בה מגוון רחב ביותר של מוצרים. מבחינת תמחור,רשת אלברט היין היא הרשת עם המחירים היקרים יותר משאר הרשתות.
הצרכנים שמשתמשים בקביעות באפליקציה של אלברט היין נהנים ממוצרים מוזלים.

רשת יומבו Jumbo (לא נהגה כג'מבו אלה יומבו) חגגה ב2021 מאה שנים להווסדה!
היא פזורה במאות סניפים בהולנד וכן בבלגיה. הרשת קשורה למסעדות La Place הותיקות והמוכרות לרבים.
לשמחתנו, באזור היהודי של אמסטרדם וכן באמסטלפיין יש אזור "כשר" בסניפי היומבו. שם אפשר למצוא קפה שחור, שקדי מרק, פירורי לחם, במבה, וופלים בורקסים ועוד. בחנוכה מכרו לשמחתי גם נרות חנוכה בסופר.

אפילו במבה אדומה אפשר למצוא שם! שנים לא אכלתי 🙂

רשת לידל LIdl – זוהי רשת גרמנית מוזלת בינלאומית המפעילה למעלה מ-11,000 חנויות ברחבי אירופה וארצות הברית.
מבחר המוצרים ברשת זו מצומצם יחסית לשתי הרשתות האחרות, אך המחירים תחרותיים בהחלט. המוצרים מסודרים עם הרבה פחות סגנון. ברשת זו לא מוכרים יותר טבק וסיגריות בכל סניפי הרשת.


רשת דירק Dirk רשת זו המונה כמעט 130 סניפים בהולנד התחילה מעסק לשיווק חלב לרשת סופרים המציעה מוצרים טובים ומחירים תחרותיים בהחלט.

ואם לא מצאתי את המוצר שחיפשתי?

מחפשים תבלין מסויים? מוצר נישה כזה או אחר? בהחלט יתכן שלא תמצאו מוצר כזה או אחר שאתם רגילים לצרוך בסופר ליד הבית. לשמחתנו יש עוד כמה אפשרויות לא רעות בכלל:

שוק סופשבוע – באמסטלפיין ביום שישי ובאמסטרדם בכמה מקומות (וכן ברוב הערים בהולנד) ישנם שווקים שמחזיקים פירות, ירקות, דגים טריים, מגוון גבינות וביצים וכן מוצרים נוספים שפחות נפוצים בסופרים. האווירה נפלאה, נקי ונחמד בשווקים ותמיד טעים! שווה לבדוק!

בני דודינו הטורקים  – יש קהילה טורקית ומרוקאית מכובדת בהולנד ולכן ישנן מכולות ואפילו סופרים לקהל המזרח תיכוני בהולנד.
אנחנו מכירים את רשת הסופרים (שהם קטנים ופשוטים מאוד בסטנדרט ישראלי) שנקראת טנג'ר Tangier Market. תמצאו שם מוצרים ותבלינים מזרח תיכוניים רבים: פטרוזיליה בשפע, חלווה, טחינה לחם טורקי ועוד. מצאנו גם כי העופות והפרגיות שם נמכרים במחירים זולים במיוחד. 


בנוסף, ישנו שוק טורקי שבו תוכלו למצוא מגוון ענק של ירקות, פירות ומאכלים אופייניים וכן מוצרים רבים לבית בסגנון מזרח תיכוני, ביגוד, נעליים, פרפומריה וכל מני. השוק נמצא ב Beverwijk ופתוח בסופי שבוע בלבד. הוא נמצא צפונית לאמסטרדם ולוקח לנו כחצי שעה נסיעה להגיע לשם.

לבירור פרטים נוספים ושעות פעילות, במיוחד בתקופת הקורונה אתם מוזמנים להיכנס לקישור לפני הביקור.

רשת Action  – רשת הולנדית מצויינת שחביבה עלינו מאוד. פזורה גם היא בכל אירופה ומחזיקה מוצרים מגוונים לבית, לרכב ולאופניים במחירים אטרקטיביים. תוכלו למצוא שם ציוד לימודי, פנס לאופניים, סדין, דאודורנט וכן צעצועים. יש גם מחלקה של מתוקים ששווה לבדוק!

כשמדובר בקניות של משפחה ישראלית בהולנד, משפחה שמכינה אוכל בבית, גילינו כי סיבוב הקניות (כשהרשימה מלאה) אינו מסתכם רק בסופר אחד, ויש צורך להשלים בסופרים אחרים.

לידל מספק את רוב צרכינו אך בהחלט לא את כולם. לכן, לפעמים יש תחושה שהקניות וההשלמות לא נגמרות. חלק מהעניין נובע משום שהסופרים לא ענקיים כמו הסופרים שהיינו רגילים לבקר בהם באזור רחובות (יוחננוף בצומת ביל"ו ורמי לוי ברחובות ההולנדית בעיקר).

הסופרים פה צנועים יותר וגם לא תמיד כל מלאי המוצרים נמצא.
למשל עניין הקורנפלקס – מבחר הקורנפלקסים בסופרים פה, ולא משנה לאיזו רשת תגיעו, דל מאוד (קטע ארופאי אולי?).
בבית בארץ הילדים היו רגילים לקורנפלקסים של נסטלה (טריקס, צ'יריוס בעיקר). חיפשנו את הקורפלקסים האלו פה ואין לצערנו. לאחר תקופת ניסוי וטעיה וחיפוש אחרי קורנפלקס שהילדים אוהבים, הילדים הצליחו להתחבר לקורנפלקס מסוים של לידל. כשאנחנו מגיעים ללידל להצטייד בקופסא -שתיים אנחנו מגלים לדאבוננו לפעמים שהמוצר הזה חסר… תוך כמה ימים הוא יחזור למלאי אבל לא תמיד הוא ישנו. ככה זה בלידל (בעיקר), המלאים לא קבועים ב100% ולכן גם עניין ההשלמות שציינתי קודם.

מוצרים שישראלים מחפשים

הסתגלות למזון לא מוכר

איך נסתדר? מה נאכל? זו באמת שאלה טובה כשמדובר ברילוקיישן.

אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להכיר ולהתרגל לעולם חדש של סוגי מזון, טעמים, מאכלים ואריזות.
אני מבינה (כולנו בעצם) שלא נאכל בדיוק את מה שהיינו רגילים אליו אבל גם לרכוש טעם הולנדי באוכל זה לא דבר טריוויאלי. לוקח זמן להתרגל לטעמים המקומיים ובכל מקרה לרוב פשוט רוצים לאכול משהו שקולע בול. משהו שאוהבים. לא תמיד מתאים להתנסות, נכון?
לכן, אנחנו במסע מתמיד למצוא את המאכלים שאנחנו "מתחברים" אליהם ואוהבים.
לפעמים זה דומה למה שאכלנו בארץ ולפעמים לא ממש (או ממש לא!).

הקושי הקולינרי נובע מכך שיש להחליט מחדש לגבי כל מוצר שנכנס לעגלת הקניות. ויש נפילות (vla la la).

על השולחן שלנו

קבלו הצצה קטנה לכמה מוצרים מוכרים שמככבים אצלנו על השולחן:
 

שניצל הום מייד– חזה עוף +פירורים +תבלינים
שניצל נמצא על השולחן אצלנו בתדירות גבוהה כמו אצל משפחות ישראליות רבות. את הבשר המצויין אנו רוכשים בכמות בסופר טנג'ר ומקפיאים (בפריזר הפצפון שלנו).
פירורי לחם – זה היה סרט בשבילנו…קודם כל כי פירורי לחם בסופר נמכרים בקופסאות קטנות כמו של אבקת פודינג ולקח זמן עד שזיהינו.
בנוסף לכך, גילינו שהפירורים השונים שנמכרים הם לבנים בלבד, ואנחנו רגילים למיקס של זהוב ולבן. פירורי לחם זהובים מצאנו מיובאים מישראל ביומבו. כמה הייתי מאושרת לקנות שקית ענקית ולהכין אח"כ שניצלים זהובים שאותם הילדים טורפים בחדווה : )

קוטג' – זה עדיין עניין כאוב בשבילי נכון לעכשיו.

יש בכל סופר קוטג'ים אמנם, אבל בינתיים לא מצאתי את הקוטג' החביב עלי -או שהוא גושי או שהוא מלוח. האמת היא שלא ניסיתי מזמן קוטג' חדש ויש כמה המלצות מסביב, אז אולי יש עוד תקווה.

חומוס – גם חומוס תמצאו בכל סופר (באריזות קטנות ככל המוצרים פה) החומוס בטעמים שונים ויש מצב שתתחברו. אייזנברג חובב החומוס, כבר יותר אוהב את החומוס ההולנדי מאשר את החומוס הישראלי. אמיתי!

טחינה – תמצאו סוגי טחינה גולמית בעיקר בחנויות של הטורקים. הטחינה הרי לא נאכלת רק בישראל אז יש מגוון שם מסביב. אתם מוזמנים להכין, לטעום ולהתלהב! (אל תשכחו את הפטרוזיליה) ביומבו תמצאו טחינה ישראלית במגוון מצומצם.

פטרוזילה – בסופרים אריזות הפטרוזילה ממש קטנות יחסית למה שאנחנו רגילים. ההולנדים לא ממש אוכלים הרבה פטרוזילה כנראה. בכל מקרה, הירק נקי וארוז בנוחות.

מלפפונים חמוצים במלח –  סיבה לבקר ביומבו!

פיתות – התרגלנו כמעט להוציא את הפיתות מהתפריט, האמת היא שאנחנו מרגישים בחסרונן של פיתות טריות.
לאחרונה מצאנו שפיתות שנרכשות במארז בואקום מהלידל טעימות לנו! אחרי 5 דקות בתנור, הן מוכנות.

שוקולד למריחה – שוקולד נוטלה יש בכל סופר. שוקולד השחר אין גם לא ביומבו.

קפה טייסטרס צ'ויס – מוזמנים להתחיל להגמל… אין להשיג את המוצר בסופרים בהולנד. מצאתי שקפה "נס קפה גולד" שנמכר פה דומה למדי.
אני בשלבי הסתגלות : )

קפה שחור– נמכר ביומבו.

אשמח מאוד אם הקוראות.ים המקומיות ירשמו פה בתגובות טיפים לקניות מוצלחות.

וכן, אם יש לכם.ן שאלות לגבי מוצרים מסויימים השאירו שאלה בתגובות ואשמח לברר.

21 מחשבות על “סופר פוסט”

  1. גלית ויינברג

    סיטואציה כל כך מוכרת 😅 אני גרה במינכן ולא דוברת את השפה והיה קשה/מוזר/מצחיק/מתסכל בהתחלה למצוא מה שמחפשים ולעשות התאמות. עד היום, אחרי כמעט עשור יש דברים שאני מביאה מהארץ…

    1. נהניתי לקרוא על חויות הולנדיות שעברת וגם לי היו חויות דומות , אני נמצאת בהולנד כבר 4 שנים כ 4 חודשים כל שנה . המוצרים מזון מוזלים משמעותית מאשר בישראל ,וגם הביטוח הרפואי עולה לי הון קטן ואילו בן זוגי שמגיע לישראל הביטוח רפואי שלו בהולנד מכסה גם בארץ.יש הרבה פלוסים בהולנד אבל נהנית גם להחזרה לישראל .

  2. אחלה פוסט. בעניין מחירים כדאי להוסיף שבכל סופר יש גם את מותג הבית שהוא זול יותר מהמותגים המוכרים. המוצרים האלה נמצאים במדף התחתון קצת נחבאים אז תמיד כדאי להתכופף ולהביט למטה.

  3. פוסט מעניין ומופרט מאוד, תודה! לגמרי סוגיה חשובה מאוד אני זוכרת את עצמי משוטטת בסופרים בארץ זרה ומרגישה כאילו אין בכלל אוכל על המדפים. בגלל זה תמיד אהבתי לבקר בשווקים בנוסף לאווירה מרגיש ששם נמצא האוכל האמיתי.

    1. תודה על התגובה פז חן : )

      זה בהחלט יכול לתסכל להסתכל סביב ולא לראות את האוכל שאני מכירה ומזהה כמזון שמתאים לי.
      בשווקים בהחלט יש את מגוון הירקות והפירות הבשר וכו' וכו' שנראים כל כך טריים וטעימים !

  4. פוסט מעולה! בהחלט ראיתי את עצמי בין השורות ובין מדפי הסופר… אצלי לקח זמן עד שמצאתי שמנת מתוקה להקצפה (אחרי שקניתי 3 קופסאות של קצפת מוכנה). שמתי לב שכשאני מגיעה לסופר אחר בעולם, עם יותר שפע ומגוון, אני עדיין קונה ״בקטן״ ואת מה שבאמת נכנס לתפריט. מה שמעצבן אותי בסופרים כאן הם כמויות לא הגיוניות של פלסטיק! הכל ארוז בקופסאות מעצבנות !

    1. תודה על התגובה מיכל!
      החוויות של ניסוי וטעיה הן בהחלט מגוונות וצריך אורך רוח לא להתעצבן ולהמשיך לאתגר את עצמנו ולגוון. הנטיה הראשונית היא באמת להצמד למה שמכירים כבר ואוהבים ולנסות רק בקטנה. פה אנחנו נמצאים כרגע.
      לגבי הפלסטיק את צודקת לגמרי!
      הופתעתי ממש לראות שלמרות המודעות הגבוהה לנושא הפסולת פה, יש המון אריזות פלסטיק ובעצם אנחנו מייצרים כמות אריזות ממש לא מבוטלת.

  5. רק רציתי לציין ש אפליקציה של יומבו מעניקה לך מוצרים בחינם אם צברת מספיק נקודות, אז דווקא היא ממש אחלה! אבל כמובן שאין על לידל- מבחינת איכות ומחיר

  6. יעקב אלבוחר

    החוסר במבחר בקורנפלקס הוא לא עניין אירופאי אלא ייחודי להולנד בגלל שבהולנד נהוג לאכול החלסלח בארוחת הבוקר. מבחר יותר גדול של קורנפלקס אפשר למצוא במכולות הפולניות.

    טחינה, מלפפונים חמוצים במלח, פיתות וקפה שחור כולם במכולות הטורקיות.
    הקוטג׳ הדומה ביותר לישראלי נמצא במכולות פולניות.
    קפה נמס טוב Douwe Egberts gold

    1. תודה רבה על התגובה יעקב!
      לגבי הקורנפלקס, חשבתי שזה עניין הולנדי אבל אחרי שהייתי בסופר ממש ממש ענק בגרמניה והמבחר היה ממש מצחיק הבנתי שזה לא רק עניין הולנדי.
      אצל הטורקים בהחלט אפשר לעשות קניות של מוצרים כמו שציינת.
      אני חייבת להודות כי עוד לא הייתי במכולת פולנית, ולפי מה שאתה כותב, אני חייבת לבדוק אותן בהקדם.
      תודה רבה על הטיפים!

  7. אני מאד אוהבת את לידל וביקרתי בו בעיקר באיטליה.
    מאד אוהבת את האוכל ברוב אירופה אבל הטיפים שנתת מעולים ואכן שווקי הטורקים הם אטרקציה בעוד ערים אירופאיות

  8. כתבה מעולה! באמת לקח זמן כד שמצאתי את המקבילה למוצרים שאני רגילה אליהם. יש דברים שאין אחד לאחד והחוכמה היא לקבל את זה בהבנה:) אגב לאחרונה גיליתי שביומבו הכשר יש טבעול! שזה טעים ומעולה במיוחד כי לא אהבתי את השניצלים הצמחוניים פה בכלל.

  9. חוץ מאצל התורכים, כדאי גם לבקר במכולות של פולנים ורוסים שם אפשר למצוא למשל חלה, מלפפונים במלח, קוטג׳, קבנוס וכיסנים.
    יש עוד כמה רשתות סופר גדולות כמו אלדי, פלוס וכמובן גם את הרשתות הסיטונאיות כמו מקרו, סליחרו, זחרו שם ממש יש הכל.

  10. פוסט מהמם.
    פיתות מעולות והאמת שגם חומוס מעולה ומלפפונים במלח של ׳בית השיטה׳ אפשר למצוא בסיר חומוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו נישאר בקשר : )

עדכנו את המייל שלכם עכשיו!

דילוג לתוכן