Tulip Festival

מעשה בטוליפ ועגיל פנינה

פסטיבל הטוליפ באמסטרדם. שעה של אסקפיזם צרוף וכמה ימים של קישוט צבעוני ופורח בבית. ביקרתי לראשונה בפסטיבל הטוליפ השנתי באמסטרדם, וחזרתי עם חיוך גדול!

במידה ולא יצא לכם להכנס עדיין לדף הפייסבוק שלי שבו יש תיעוד של החוויה שלי בפסטיבל, אתם מוזמנים להתעדכן שם (ולעשות לייק בדף). בכל מקרה, אספר לכם בפוסט הזה כל מה שאתם צריכים לדעת על הארוע. בין אם אתם מתכננים ביקור או מקומיים שמחפשים תעסוקה ליום חורפי. אסביר בפוסט מתי הפסטיבל החינמי מתרחש, מדוע ואיפה. ובכלל, קצת על החוויה של הביקור בו במבט אישי לאחר ביקור ראשון.

pink tulips
התמונה באדיבות Pixabay Skitterphoto

מתי פסטיבל הטוליפ מתקיים ?
מדי שנה הפטיבל הטוליפ מתקיים ביום שבת, השלישי בחודש ינואר. השנה זה היה ב 21/1/2023
שעות הפסטיבל קצרות שימו לב, השנה התקיים בשעות 13:00-16:00

מה עלות השתתפות בפסטיבל הטוליפ?
חינם !
כן כן ממש! הכניסה חינם והפרחים שאתם לוקחים הביתה חינמיים גם הם.

איפה מתקיים פסטיבל הטוליפ?

ב9 השנים הקודמות הארוע התקיים בכיכר דאם.

השנה הפסטיבל התקיים באזור המוזיאומפליין. ליתר דיוק במדשאה הענקית שליד המוזיאונים המפורסמים (ואן גוך, רייכסמוזיאון ועוד).

גם ארוע השנה החדשה עם הספירה לאחור שכתבתי עליו בפוסט זיקוקים וחגיגות השנה החדשה התקיים באותה מדשאה בדיוק.

girls in tulip festival
ילדות חמודות נהנות מקטיף הפרחים

מה עושים בפסטיבל הטוליפ?
לא הרבה, זאת האמת.
כאשר מגיעים בסמוך לאזור המגודר, משתלבים בתור באחת מהכניסות. התור מנותב בצורה כזו שהכניסה למרחב שבו יש פרחים מבוקרת, ואנשים נכנסים לאט לאט.
מעט לפני הכניסה לאזור הפרחים, מקבלים את פני המבקרים אנשי צוות מסבירי פנים הלבושים בכתום. הנציגים מחלקים בחיוך לכל אדם שקית נייר חומה עם מיתוג של הפסטיבל ומפנים לאזור הפרחים. 
על הדשא מסודרים שורות של פרחים לפי צבעים – צהובים, לבנים, סגולים, ורודים, אדומים ועוד. הפרחים עצמם כמעט לא פתוחים ומחוברים עדיין לפקעת שלהם. כאשר מושכים את הפרח העדין, מנתקים את שורשי הפקעת הרטובים מאדנית הגידול שלהם.

וכך, אני מוצאת את עצמי "קוטפת" בעדינות כמה פרחים מכל צבע. הפרחים מהממים ביופיים ויחד, כאשר השילוב של הצבעים מתמזג, הם יפים ביותר. החיוך שעל פני גדל ממש כשהסתכלתי סביבי. עשרות אנשים ממלאים בנחת את השקיות שלהם בצבעונים (טוליפים) ססגוניים. רבים מצטלמים ואת חלקם אנשי הצוות הכתומים מצלמים, איזה שירות הא?

ההתנהגות של הקהל המגוון הכולל גם ילדים היא מופתית, ולאחר שהשקית מתמלאת (הפקעות תופסות מקום בשקית) מתקדמים המבקרים המאושרים לכיוון היציאה.

tulip festival 2023
אני בקטיף פרחים

למה קיים הפסטיבל בעצם?
בדקתי את העניין  עבורכם כמובן. היוזמה של הפסטיבל היא של מאות החקלאים מגדלי הטוליפים בהולנד.

פסטיבל הטוליפ מציין את תחילת עונת הטוליפ (צבעוני בעברית). אותי זה הפתיע כי חורף עכשיו בהולנד. חורף קר ואפור בדרך כלל. ביום הפסטיבל היו 2 מעלות בחוץ! אבל הייתה שמש וללא רוח כך שזה היה יום ממש יפה לטייל בחוץ ולקטוף פרחים.
במהלך הפסטיבל נקטפו 200,000 פרחים שחולקו חינם אין כסף לציבור הרחב.

קשה להאמין נכון? אז אני מזמינה אתכם לצפות בסרטון הזה שצולם בפסטיבל האחרון: 

היחודיות של הפסטיבל 2023
הנושא של הפסטיבל השנה היה "Typical Dutch". השנה, בשעה 13:00, ממש לפני כניסת המבקרים הראשונים, הושק בחגיגיות זן חדש של טוליפ שנקרא בהולנדית "Tulipa Dutch Pearl" הפנינה שמהווה חלק משמו של הפרח מגיעה בהשראת הציור המפורסם של הצייר ההולנדי הידוע יוהנס ורמיר, נערה עם עגיל פנינה.

ומה הקשר בין פסטיבל הטוליפים לורמיר ?

כפי שציינתי קודם, השנה, לאחר 9 שנים שבו הפסטיבל התקיים ברחבת כיכר דאם, הועבר הפסטיבל לרחבת המוזיאונים. במוזיאון הסמוך בחודש הבא תיפתח תערוכה היסטורית של יצירותיו של ורמיר.

למה היסטורית? כי זו התערוכה הגדולה ביותר שבו יוצגו יצירתיו של יוהנס ורמיר שמגיעות ממקומות שונים בעולם, וההתרגשות פה גדולה! בתור קוראת נלהבת של הספר המתאר את סיפורה של היצירה הזו, אני מקווה להגיע לתערוכה ולשתף אתכם בפוסט מהחוויה.
את השקת הפרחים החגיגית שהייתה לצלילי תזמורת, השיקה בין השאר אלופת החלקה על הקרח אולימפית. ה"סלב" המקומית היא גם בת של מגדל טוליפים (יש משטח החלקה על הקרח ממש בסמוך). לצידה הייתה "הנערה" לבושה כנערה עם עגיל פנינה (זו מהציור) ולצידה "החלבנית" מציור מפורסם אחר.

פרח טוליפ הפנינה – Dutch Pearl
אומרים שהפרח החדש, בצבעי ורוד לבן, מקורו בהכלאה בין שני זנים. זן הטוליפ הורוד Kung Fu הוכלא עם זן 'Snow Lady' הלבן.

תהליך פיתוח הזן החינני הזה החל בשנת 2003 . כעת ההתמקדות של המגדלים תהיה על ריבוי של הפרחים כדי שבשנת 2027 טוליפ הפנינה הורוד ימכר לציבור.

tulip feastival 2023
אזור הפרחים האדומים-ורודים בפסטיבל וברקע מוזיאון הרייקס המפואר
עובדות מעניינות שגיליתי:
  1. צבעונים הולנדים זמינים ברחבי העולם ביותר מ-1,000 זנים שונים. הצבעים והצורות של הצבעונים מגוונים ביותר – מצהוב עז ועד סגול כהה, חלקם דו-גווניים וחלקם כפולי פרחים.
  2. הולנד היא יצרנית הצבעונים הגדולה בעולם. את זה כולם יודעים! עם כ-2 מיליארד פרחים בעונה.
  3. 80% מיצוא הפרחים ההולנדים מגיע לגרמניה.
  4. שדות הטוליפים מכוסים בקש במהלך החורף כדי להגן על הפרחים מהקור.
  5. טוליפים גדלים מאוד מהר יחסית, תוך 3 חודשים בלבד.
colurful tulips
התמונה באדיבות Pixabay Plukje

אני מקווה ששרדתם בקריאה עד פה, כל הכבוד!

מאז שאני בהולנד, אני מפרגנת לעצמי מדי פעם זר פרחים, בעיקר טוליפים וורדים.
איך זה קרה פתאום?

אולי כי הם מציצים אלי מכל פינה?
הולכת ברחוב- פרחים! מסתכלת על חצר -פרחים! הולכת לקניות- פרחים!

בפוסט שכתבתי על הקניות בסופר בהולנד (סופר פוסט) סיפרתי לכם שבכל סופר יש אזור עם פרחים. בנוסף, יש דוכני פרחים בצמוד לכל מרכז מסחרי שממש מפתים להתחדש בפרחים ושתילים.

ואולי
גם בגלל שהמחיר שלהם אטרקטיבי בהחלט.

בטוח גם, בגלל שזר טוליפים בבית זה אקססורי משובב את הנפש ומהמם כאחד!

לסיכום הפוסט,

כמובן שאמליץ לכם להגיע לפסטיבל הטוליפים בשנה הבאה! ובכלל, כשאתם מגיעים להולנד (לא רק באמסטרדם כמובן!) אנא תהנו מהטבע שמלא במים ובירוק! מהפרחים וגם מהטוליפ ההולנדי שניבט מכל פינה בחודשי האביב והקיץ.

אתם מוזמנים להכנס לאתר הזה אם אתם מתכננים ביקור בפסטיבל. 

אסיים את הפוסט כמובן בהתיחסות גם לגני קוקנהוף המפורסמים. אתר תיירות נחשב ביותר בהולנד. בגני קוקנהוף תהנו מאינסוף מראות נהדרים של ערוגות נפלאות ושפע לא יאומן של צבעים, צורות של טוליפים בגדלים שונים.
שווה פוסט לא? 
אשמח שתכתבו לי בתגובות אם התחברתם לפוסט!

התמונה בראש פוסט זה נלקחה מתוך https://groenvandaag.nl/

1 מחשבה על “מעשה בטוליפ ועגיל פנינה”

  1. פינגבאק: שנתיים בהולנד בצל מהפכה בישראל - חיים חדשים בהולנד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו נישאר בקשר : )

עדכנו את המייל שלכם עכשיו!

דילוג לתוכן